Europas modernaste anläggning för plaståtervinning är nu invigd

6 maj 2010

Vid 11 tiden, måndagen den 29 juni 2009 utbröt en brand på Swerec i Lanna, utanför Värnamo, orsakat av en maskin i produktionen. Branden var omfattande och huvuddelen av produktionen blev helt ödelagd.

Nu står Europas modernaste anläggning på samma plats där det för mindre än ett år sedan bara
fanns aska kvar. Riktlinjerna för återuppbyggnaden påbörjades redan samma kväll som branden utbröt.

- Med ett stort engagemang från våra kunder, kommunala instanser, försäkringsbolag, leverantörer och personal är Swerec nu åter Skandinaviens ledande företag inom plaståtervinning och vår position på marknaden stärks kontinuerligt säger Jörgen Sabel, VD på Swerec AB.

Övergripande rundtur i anläggningen

Vår administration hanterar transporter och ordrar, ankommande material vägs på fordonsvåg,
råvaror från industrin krossas/mals. Den automatiska sorteringen av hushållsplast matas med
råmaterial samtidigt som hushållsplasten sorteras som folie och hårda fraktioner och därefter sorteras plasten i olika plastkvaliteter med hjälp av högteknologisk infraröd teknik.

En manuell kvalitetskontroll av det sorterade materialet görs för att sedan vidare tvättas i Swerec’s anläggning eller komprimeras till balar för försäljning till andra återvinnare i Sverige eller Europa. Slutprodukter lastas på lastbil och vägs ut för transport till våra kunder, berättar Jörgen.

Invigningen både berörde och engagerade

- Vi är oerhört glada för den fina uppslutningen vi hade på vår invigning den 6 maj 2010. Efter mitt inledande tal om bakgrunden till branden och resan fram till idag, fanns även Tonny Sandell, ordförande i Förpacknings- och Tidningsinsamlingen AB och Erik Åsbrink, ordförande i branschföreningen Återvinningsindustrierna (ÅI) på plats och berättade om sin syn på återvinning och all positiv inverkan den har.

Invigningen berörde många, inte bara påminnelsen om branden utan även för att vi lyckats med återuppbyggnaden av Swerec på rekordtid som idag står starkare än någonsin, utan att behöva permittera en enda person, avslutar Jörgen.

Företagsinformation

Swerec AB finns sedan 1992 i Lanna, Värnamo kommun på planlagt område för industriverksamhet. Företaget startade sin nuvarande verksamhet år 1986. Antalet anställda uppgår till ett 50-tal.

Swerec AB med dotterbolag står inför en ansvarsfull och miljövänlig hantering av källsorterat material. Vår verksamhet omfattar sortering och återvinning av plastmaterial, papper samt handel med dessa produkter. Vi bearbetar material både från hushåll och från industrier. Beroende på typen av materiel erbjuder vi våra kunder och partner många olika tjänster, bland annat hämtning, sortering, tvätt, separering, kvarning samt granulering.

För frågor och mer information, kontakta Jörgen Sabel, VD på telefon 0370 - 831 72,
e-post: jorgen.sabel@swerec.se och besök gärna www.swerec.se