Återvinningsindustrierna välkomnar utredningens betänkande och dess ambition om att stärka bekämpningen för miljöbrott och samhällets möjligheter att förebygga, upptäcka, utreda och lagföra miljöbrott samt ambitionen att effektivisera sanktionssystemet.
Utredningen för flera viktiga resonemang som Återvinningsindustrierna vill ta fasta på och belysa ytterligare. Särskilt gäller detta för hur straffrätten utreds och lagförs i dagsläget samt hur tillsynen för miljöbrott beskrivs som en central del i brottsbekämpningen. Precis som utredningen beskriver så lägger brottsbekämpande myndigheter idag mer tid på att utreda och lagföra gärningar som inte anses allvarliga, jämfört med arbetet att utreda och lagföra allvarliga brott. Återvinningsindustriernas medlemmar är seriösa aktörer som vill verka på en fungerande och transparent marknad, och tillsyn är en viktig del i det dagliga arbetet. I praktiken har tillsynen fortfarande långt större fokus på att bötfälla företag på grund av mindre företeelser snarare än att tillsynen verkar uppsökande mot de verksamheter som systematiskt bryter mot miljölagstiftningen. För att komma till bukt med allvarligare brottslighet så behöver tillsynen förändras, både i struktur och arbetssätt, för att motverka oseriösa och illegala aktörer på marknaden.
Återvinningsindustrierna vill att Sveriges tillsyn centraliseras genom att tillsynsansvaret för avfallsverksamheter helt flyttas från kommuner till länsstyrelser, utan möjlighet att överlåtas till kommunala tillsynshandläggare. Samtidigt bör tillsynen arbeta mer riktat och systematiskt gentemot de aktörer och led i värdekedjan där det finns större risker för att allvarligare miljöbrott begås.
Utöver behov av utökad kompetens hos tillsynsmyndigheterna så välkomnar vi förslagen om kompetensutveckling i miljöstraffrätt för domare. Återvinningsbranschen upplever ofta att det inte finns tillräcklig kompetens kring avfallshantering inom tillsynsmyndigheter och rättsväsende, särskilt eftersom avfallslagstiftningen är komplex.
Återvinningsindustrierna anser att det är beklagligt att utredningen inte går vidare med ett förslag om kontantförbud på avfallsområdet trots de uppenbara fördelar som utredningen pekar på med ett sådant förslag. Återvinningsindustriernas medlemmar tillämpar sedan 15 år tillbaka ett självpåtaget kontantförbud, men det finns tyvärr många aktörer, som t.ex. oseriösa skrothandlare, som använder kontanter och därmed bidrar till att kriminella aktörer snabbt kan tvätta pengar och omsätta stöldgods utan spårbara transaktioner. Det är dessa aktörer som kan stoppas genom ett kontantförbud, vilket är en åtgärd som inte bara skulle försvåra kriminell verksamhet och handel med stulna metaller i Sverige, utan också stärka spårbarheten, underlätta polisens arbete och säkerställa en mer effektiv miljöbrottsbekämpning.
Återvinningsindustrierna tillstyrker dock helheten och den generella ambitionen med betänkandet, men vill gärna se att ytterligare åtgärder utreds vidare. Exempel på detta är förbättrad tillsyn i hela landet, ett införande av ett kontantförbud samt utökad vägledning och tydlighet gällande vandelsprövningen.
Nedan kan du läsa yttrandet i sin helhet: