Återvinningsindustrierna välkomnar promemorian och ambitionen att göra tillståndsprövningen
mer flexibel, effektiv och förutsebar. Vår bransch har sedan länge upplevt problem med att
handläggningstider och tillståndsbedömningar varierar stort beroende på var i landet en
verksamhet är placerad. Att därför tillsätta en ny miljöprövningsmyndighet tror vi är den enda
rimliga lösningen för att få bukt med den bristande enhetligheten.
En av de viktigaste punkterna att hantera med en ny miljöprövningsmyndighet är att säkerställa
tillräckliga resurser. Att enbart flytta alla tidigare problem, så som låga löner, hög
arbetsbelastning, långa handläggningstider och låg kompetens i förhållande till komplex
lagstiftning, till en ny myndighet kommer inte att lösa problemen i sig. Förslagen i promemorian
innebär dessutom att det kommer leda till avsevärt fler handläggningsärenden initialt. En stabil
och långsiktig finansiering bör därför prioriteras.
Vidare ser vi det som positivt att mark- och miljödomstolarna renodlas till överprövning och att
tillståndsprövningen fokuseras till de mest väsentliga miljöaspekterna för tillståndet. Det är
positivt att många avfallsverksamheter kommer övergå från att vara anmälningspliktiga till
granskningspliktiga, att det sker en större anpassning till EU-rätten samt att det införs tidsfrister
i tillståndsprövningen. För vår bransch hade det även varit bra om handläggningstiderna för när
en ansökan ska bedömas som komplett tidsbestäms.
Specifikt för vår bransch är nya bestämmelser för avfallsverksamheter. Här ställer vi oss
frågande till varför det ska ställas högre krav på avfallsbehandlingsanläggningar jämfört med
andra verksamheter med en betydande miljöpåverkan. Vi önskar även ytterligare vägledning
kring vad som faktiskt medför betydande miljöpåverkan. I bilagorna till
miljöprövningsförordningen så revideras dessutom många verksamhetskoder för
avfallsverksamheter, och flera av dessa skulle behöva utredas vidare och förtydligas för att de
ska fungera i praktiken.
För återvinningsbranschen vore det fördelaktigt om den nya miljöprövningsmyndigheten fick i
uppgift att även göra bedömningen av när ett avfall upphör att vara avfall, s.k. End-of-waste,
eftersom det är starkt sammankopplat med tillståndsprocessen.
Gällande förslaget till ny samrådsprocess så är ambitionen om effektivisering positiv, men vi ser
att mer kan göras för att öka effektiviteten och minska tidsåtgången för prövningen. T.ex. vill vi
att det tydliggörs i förslaget att prövningsmyndigheten alltid ska göra en bedömning av inkomna
synpunkters relevans för prövningen. Vi är även tveksamma till förslaget att närboende och
andra intressenter inte ska remitteras under behandlingen av avgränsningsyttrandet i den
föreslagna tillståndsprövningsprocessen.
Därutöver finns det delar av utredningens förslag som skulle kunna ge en negativ effekt i
förhållande till ambitionen att förenkla tillståndsprocesserna. Till dessa hör förslaget om att ett
upphävande/återkallelse av ett tillstånd ska behöva genomgå samma prövningsförfarande som
vid en ansökan om miljötillstånd eller igångsättningsbesked samt förslaget som innebär att
möjligheten att anmäla ändringar tas bort. Vi önskar därför att dessa förslag utreds vidare.
Sett till helheten och den generella ambitionen med förslagen så tillstyrker
Återvinningsindustrierna denna promemoria.
Läs yttrandet i sin helhet nedan: